Innkalling med stå

Her kan en fortelle om prestasjoner i LP og dele erfaringer

Moderator: Globale moderatorer

Innkalling med stå

Innlegg Tinka » 22 Jun 2010, 12:59

Hei!
Jeg lurer på hvordan dere har lært inn denne øvelsen? : )

Sliter voldsomt me denne for tida.. ](*,) har akkurat begynt, og hunden er megaforvirra. Et øyeblikk trodde jeg at jeg hadde ødelagt hele innkallinga, fordi hun nektet å komme en stund, på vanlig innkalling.. bare satt der og så på meg med "du lurer ikke meg, jeg VET at det er meningen at jeg skal bli sittende her".... Det gikk over etter en pause fra stå-treninga.. men likevel. Begynte hele greia med å belønne for å stå foran meg. Så belønne for å stoppe i skritt og deretter trav. Vi har hatt et par bråstopper, men som regel bruker hun tid på å stoppe.. det største problemet er kanskje at hun tar en del steg etter hun egentlig kan ha stoppet.. hun bremser altså fort, men står ikke stille før... sent.

Og så er det også at hun ikke kommer i like god fart lenger, og bruker lengre tid på å starte... Men det problemet er ikke det største.. det skal jeg klare å få bort tror jeg...

Foretrekker å lære inn øvelsen uten mye ekstra "hjelp", i form av å kaste leke bak hunden for å få den til å stoppe..
Finnes det andre løsninger?
Jeg bruker å kaste leken bak henne ETTER hun stopper da.. men ser heller på det som strategisk belønning enn "hjelp" O:)
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Re: Innkalling med stå

Innlegg roksoy » 22 Jun 2010, 13:18

har ikke prøvd øvelsen selv, men har du boka "lydighetstrening i teori og praksis"? der står det veldig greit hvordan man kan lære inn øvelsen uten påvirkning men med strategisk belønning:)
Brukerens avatar
roksoy
+500 poster
+500 poster

Innlegg Tinka » 22 Jun 2010, 13:26

Jo jeg har den.. men den funker ikke icon_chin
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Helene » 22 Jun 2010, 14:00

Om hun har forståelse for Stå-kommandoen under innkalling (om enn litt seint) ville jeg fortsatt å terpe på det, for så å kreve kjappere og kjappere ståer. Kommer den for seint, feiler du henne. Og alltid belønningsplassering bakover slik du gjør. Blir jo på samme måte som med stå under marsj - en krever ikke bråstopper med en gang, men de kommer rimelig kjapt når kriteriene økes.

Hjernevask henne på ståer - både under marsj og ved ryggende fører. Det har funka supert hos oss hvertfall.
Bilde
Brukerens avatar
Helene
+500 poster
+500 poster

Innlegg Tinka » 22 Jun 2010, 14:55

Ok.. Så jeg bør belønne for sakte stopper også? Og gradvis forlange raskere?? Jeg prøver å belønne med en gang alle beina er plantet i bakken, og håper at hun etter hvert kobler det med belønning.. slik at hun skjønner at for å få belønning må man stå helt i ro.. og det er jo om å få belønning så fort som mulig :knegg:

I stå under marsj var det aldri et problem.. der har hun alltid stoppet fort. Men det er jo høyere fart i innkalling.. Og sikkert uvant å måtte stoppe under innkalling og : ) Tror kanskje at de to fungerende hjernecellene ( :roll: ) er koblet inn på at hun skal springe fortfortfort inn til meg, og når hun da får beskjed om noe annet tar det litt tid :)
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg roksoy » 22 Jun 2010, 19:16

etter det jeg leste i boka om øvelsen, så skulle man ikke bry seg med å terpe på bråstopp med en gang, men frivillig stopp. funker det ikke så går du for fort frem, gå tilbake et skritt eller to i treninga å prøv på nytt :) og som helene sier; hjernevask på stå, og strategisk belønning er kjempeviktig! samt baklengskjeding, det er også lurt =)
Brukerens avatar
roksoy
+500 poster
+500 poster

Innlegg Tinka » 22 Jun 2010, 21:13

Ja, kanskje bør jeg begynne på nytt :)
Faktisk er hun flinkere til å legge seg i innkalling enn å stå :P
Men hvis vi aldri kommer oss til klasse 3 pga dårlig stå ved innkalling, spiller ikke det noen rolle :lol:
Og det er nok ikke bare denne øvelsen som kommer til å bli en utfordring :roll:
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tinka » 06 Sep 2010, 16:39

.... Og 2 måneder senere er det nesten ingen bedring! Og vi har trent mye :(
På en strekning på 20 meter bruker hun kanskje 7 på å stoppe.... Og med mindre jeg legger henne i en STREKKMASKIN er det alt for langt!!!

Hun stopper ganske fort når hun først begynner å stoppe....Men det tar en del steg...
Det var faktisk mye bedre en stund, men de siste ukene er det verre...

Tips? :(
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Decoy » 06 Sep 2010, 18:30

Hvordan har du jobbet med den til nå da? Hvilke kriterier legger du for at hun skal få belønningen? Og hvilke belønningsstrategier er prøvd? :)
In wildness is the preservation of the world
Brukerens avatar
Decoy
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tinka » 06 Sep 2010, 20:02

Sånn ca slik har jeg gjort det:

Stå under marsj kunne hun fra før. Og stå når hun gikk mot meg bare. Så det var utgangspunktet...
Så gikk jeg med bikkja foran meg, bakover, og sa stå. Da stopper hun ganske raskt. Så jogget jeg bakover slik at hun måtte trave, og da stopper hun også relativt raskt.

Hun KAN stoppe raskt, og HAR gjort det. Men hun gjør det ikke når jeg setter sammen øvelsen..... Når hun kommer naturlig i galopp mot meg og jeg sier stopp, stopper hun relativt raskt. Men når hun setter seg på plass, jeg sier bli, går i fra og roper, stopper hun ikke før hun er 2 meter foran meg... Jeg har prøvd å legge belønningen bak henne og si værsegod når hun stopper, jeg har prøvd å kaste den bak henne når hun stopper, kaste den høyt i luften, gå bort å belønne der hun står....

Begynner å få det litt travelt, og lurer på om dette kan fikses på to uker thinking13 :lol:

Hun var faktisk ganske flink i sommer, men nå er det bare rett i dass...

Hun får belønning når hun stopper raskt. Trege stopper blir ikke belønnet. Så jeg ender hele tiden opp med å gå tilbake til jogginga bakover, eller å ikke sette sammen til ferdig øvelse. Men jeg kommer aldri framover! :(
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Neste

Gå til Lydighet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest