Spor for nybegynnere

Råd og tips angående spor

Moderator: Globale moderatorer

Re: Spor for nybegynnere

Innlegg Tinka » 30 Jun 2010, 14:42

Det er jo på slutten hun går best :P Kanskje trenger hun litt tid på å komme ordentlig inn i det da.. Og da må hun ha litt lengre spor.
Men kurs høres ikke dumt ut.. Når jeg bestemmer meg for hvor jeg vil studere til høsten skal vi melde oss på så ett så fort som mulig ;D

Ja jeg synes hun er litt tjukk da.. thinking13
Men det er virkelig ikke min feil.. Hver gang jeg øker på mosjonsmengden øker mamma på med formengden.. Motarbeider meg gjør hun sintlr8.gif
Du vet at det REGNER på filmen ja? :P Så hun er egentlig blaut fra før.. pelsen gjør vel ikke stor forskjell vil jeg tro da.. Men hun er ikke dynka da, som Decoy er på det siste bildet...

Ca 48 cm høy.. oppe på 19,6 kg...
Da hun fikk vaksine uka før Røros veide hun 18,5 kg.. Gått opp en kg på noen uker altså :shock:
Kjenner ribbeina dårlig...

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Decoy » 30 Jun 2010, 15:05

Mmh, så det regnet. Men regn gir ikke helt samme effekten som neddynking. Med regn så kan Decoy til en viss grad se litt mer lubben ut siden han blir litt fluffy hehe.
19,6 hørtes litt mye ut syns jeg. Tar neppe skade av å gå ned 1 kg eller halvannen. Hun er ikke kjempetjukk, men å være ned på ca 18 kg tror jeg ikke hadde gjort noe for hennes del. :) Du får se om du ikke får avtalt en matmengde som passer til henne. Blir ikke bra om hun fortsetter å legge på seg i alle fall.
In wildness is the preservation of the world
Brukerens avatar
Decoy
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tinka » 30 Jun 2010, 15:10

Ja enig :) Får ta en prat med matmor.. Jeg ble bannlyst fra matskåla til Tinka etter jeg prøvde meg på noe så frekt som å ta bort skåla hennes etter 20 minutter, i et forsøk på å lære henne å spise opp når maten kom 8-[

Kan ha noe med at jeg trener mye lp med henne og da.. mamma fortsetter med samme mengde for, mens jeg pøser på med godbiter i tillegg da.
Tinka tar virkelig ikke skade av å komme i bedre form.. Dro henne med ut på joggetur i går, og måtte dra henne med meg de knappe 3 km vi jogget/gikk. :|
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tinka » 30 Jun 2010, 15:18

Tok nettopp en titt på forposen til Tinka.. Funnet ut at hun skal ha ca 200g daglig (med tanke på at hun får en del ekstra også).. Så jeg målte det opp i en kopp.. Og det ser ut som om dagsrasjonen hennes er sånn cirka like stor som den hun fikk i morrest... Og hun får mat tre ganger dagen.. :|

Forklarer en del...

Hmm dette hadde veldig lite med spor å gjøre da men.. O:)
La bare spesielt godt merke til det når vi gikk spor, da hun gikk rett fram foran meg liksom :lol:
Og det er jo en fordel at hunden er i god form når den skal gå spor thinking13
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tinka » 30 Jul 2010, 20:50

I dag har vi fått til et spor på 200 meter med 6 vinkler! : )
Var til og med et underlagsbytte inni - fra åker til berg/lyng! Hun gikk kjempebra på lyngberget, selv om hun aldri har gått spor på slikt underlag før.

*stolt*

Tinka gikk veldig bra synes jeg. Noen partier bedre enn andre. Gikk kanskje ikke alltid midt i sporkjernen, men vinden kan jo ha forskjøvet litt.. Desutten var det en haug med fristende fiskebein over alt i åkeren, og da blir det jo veldig vanskelig for lille matvrak XD

Ærlig talt visste jeg ikke helt hvor sporet gikk selv noen ganger... Uansett var det nok ikke en tilfeldighet at hun kom fram til slutten etter 200 meter og 6 vinkler tenker jeg da :D

Dette var ikke værst med tanke på at vi er amatører som aldri har vært på kurs eller fått hjelp "live" :knegg: Vi har jo faktisk ikke gått så mange spor heller : )
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Reno » 30 Jul 2010, 22:42

Syntes du er flink jeg.. :supz: =D> Og selvfølgelig Tinka også da :heart: :heart:
Reno, Winnetou og Gro

http://rewiros.blogspot.com/

Toller er tingen
over og under
finnes det ingen
Brukerens avatar
Reno
Gullposter
Gullposter

Innlegg Tinka » 30 Jul 2010, 22:44

Det er nok Tinka som er flink ^_^

JEG er bare dusten som går bak og forstyrrer unødvendig mye :lol:
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Reno » 31 Jul 2010, 17:22

:lol: :lol: Så lenge du vet det er det håp sa en trener til meg en gang i verden :lol:

Den gangen gjaldt det riktignok dobbeltkommandoer men.. :lol:
Så lenge du vet du "forstyrrer", vil jeg tro det kommer til å gå kjempebra tilslutt. :)
Poenget er jo at dere liker det dere gjør, begge to. :)
Reno, Winnetou og Gro

http://rewiros.blogspot.com/

Toller er tingen
over og under
finnes det ingen
Brukerens avatar
Reno
Gullposter
Gullposter

Innlegg Tinka » 06 Sep 2010, 21:59

La ut et spor til Tinka i skogen i helga på rundt 200 meter, og en del vinkler, husker ikke nøyaktig.

Sjefen selv hadde selvsagt ikke med markeringsbånd, men tenkte at det kunne da ikke være så vanskelig å kjenne seg igjen i skogen..............

Så da gikk vi da.. I blåbærlyngen gikk hun med veldig høy neste, men likevel veldig presist og tok alle vinklene greit, så da lot jeg det gå. Ikke så stas å stikke hodet nedi der kanskje. Da vi kom til gresssletta satte hun nesa ordentlig i bakken igjen med en gang. Så gikk vi bortover da, til vi kom til en plass der jeg mente det lå en vinkel til høyre, og Tinka stoppa opp og begynte å styre veldig der. Men til høyre skulle hun ikke. Vi sto rååålenge å "krangla" om hvor vi skulle, men etter hvert nektet hun å dra til høyre. Hun skulle tilbake hun nemlig!! Og jeg tenkte at hun fikk ferten på sporet bakover, altså at hun tenkte å gå tilbake. Men noe annet hadde ikke frøkna tenkt seg, og jeg bare ga opp hele greia og gikk tilbake med henne. Avsluttet sporgåinga og tenkte på hva som hadde blitt feil. Tinka går fremdeles med nesa i bakken, og jeg tenker at jeg har tidenes teiteste hund. Så slår hun plutselig til venstre og drar meg med, og jeg følger på, samme for meg hvilken vei vi tar tilbake liksom. Og gjett da.... Hun finner et godbitdebot!!!! :oops: Jeg hadde feil hele tiden :oops: Resten av sporet klarte hun glimrende, bare fører klarte å holde meningene sine for seg selv :lol:

Da følte jeg meg TEIT da :oops: Men litt "morsomt" også xD
Brukerens avatar
Tinka
+250 poster
+250 poster

Innlegg Tove » 06 Sep 2010, 22:43

Ja, der ser du at du må stole på hunden din :D Flinke Tinkajenta det =D>

Merket hvor god nese det er på disse hundene når jeg gikk sporkurs i fjor våres :D
Der gikk jeg spor som andre hadde gått opp, og da måtte jeg bare stole på Kiro :D
- Kiro og Tove -
Brukerens avatar
Tove
+500 poster
+500 poster

ForrigeNeste

Gå til Spor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest