Da hadde jeg bare latt han fått en timeout i buret...
DET fungerer på Winnetou ihvertfall.
Når han blir stressa og oppjaga, trenger han det virkelig, da er han det vi kaller hyper,
oversliteen, eller overtrøtt.
Eksempelet var har om dagen, vi hadde gått i et par timer inne i fjellet, han svømte, bada, plasket og lekte hele tiden.
For uten om løp og jaktet på det som gikk an å jakte på.
Han ble bare mer og mer gira.
Da vi kom tilbake til vogna, ble han helt vill omtrent, ligger ved vannet, og han hadde seff ikke fått nok.
Han var stokk døv, og hørte ikke i det hele tatt.
Da satt jeg han i buret, og han sank sammen som en sekk. Og sovna tvert, der sov han ihvertfall en time..
Da han hadde bitetokter da han var mindre, gjorde vi det samme, men lot han komme ut, da vi så han roa seg..
Så er det som du sier, er det mulig det er for det han egentlig er sliten og trøtt, men ikke greier å slappe av selv.
Det der er vi flere som har slitt med her inne.
Har du ikke bur, kan du binde han fast i et bordbein eller noe, bare til han får roa seg..
Tolleren er lett og omstille, den finner seg i det meste, så jeg for min del tror ikke det er håndteringa som valp som er problemet her,
ikke hos noen av oss..
Hos deg, kanskje overgira, hos meg, bare egenrådighet, for det jeg har vært for ettergivende..
Men enig med deg, en bruker mye energi på ting en kunne ha brukt andre steder i stedet..
Går nok over en gang, bare når liksom..